آزمایش میلگرد -انواع تونل - خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

آزمایش میلگرد

میلگرد از مهمترین مصالح مورد استفاده و نیاز در ساختمان سازی ست. از میلگرد به طورعمده در بتن به منظورافزایش مقاومت کششی و پایداری ساز استفاده می شود. بنابراین ساختارمیلگرد باید دارای مقاومت کافی در برابر کشش باشد. هم اکنون انواع مختلفی از میلگرد در بازار وجود دارد که از جهات مختلف می توانندطبقه بندی شوند.

از نظر شکل ظاهری میلگردها در دو نوع ساده و آجدار در بازار عرضه شده اند.

میلگردی از نوع ساده که با نام A1 شناخته می شود میلگردی ازجنس فولاد نرم و صاف است.

میلگرد ساده به دلیل میزان بسیار کم کربن برای انجام عملیات جوشکاری بسیار مناسب است. میلگردهای آجدار دارای برجستگی یا آج هایی بر طبق استاندارد بر روی سطح خود هستند.

از جمله این میلگردها، میلگرد A2 است که با آج به صورت مارپیچ تولید واستفاده می شود. میلگرد A3 از دیگر میلگردهای آجدار است با آج جناقی تولید شده و به آن میلگرد خشک نیز گفته می شود.

در ادامه مقاله به آزمایش میلگرد میپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

آزمایش میلگرد

از مهمترین ویژگی های یک میلگرد که در موقع استفاده می بایست به آن توجه شود مقاومت تسلیم و مقاومت کششی یک میلگرد است. مقاومت کششی حداکثر نیرویی است که به یک میلگرد پیش از شکستن وارد می شود و مقاومت تسلیم حداکثر نیروی وارد بر میلگرد است بدون آنکه تغییر ظاهری در آن ایجاد کند.

با افزایش نیروی وارد بر میلگرد بیشتر از مقاومت تسلیم تغییر ظاهری دائمی در میلگرد اتفاق می افتد.

به طور کلی آزمایش هایی که بر روی میلگرد انجام می شود به دو گروه تقسیم می شوند.

انواع آزمایش های میلگرد:

انواع آزمایش میلگرد به دو گروه آزمایش های مخرب و آزمایش های غیر مخرب طبقه بندی می شوند.

 انواع آزمایش های مخرب تست یک میلگرد:

  •  تست کشش میلگرد
  •  تست سختی میلگرد
  • تست ضربه میلگرد
  •  تست پیچش میلگرد
  •  تست خستگی میلگرد

انواع آزمایش های غیر مخرب تست  یک میلگرد:

  • آزمایش مافوق صوت
  • آزمایش با استفاده از اشعه ایکس
  •  آزمایش با ذرات مغناطیس

اجزای مهم دستگاه مخصوص آزمایش میلگرد در کشش

  • نمایشگر بار وارد شده در نمونه آزمایش
  • بخش کشش نمونه

در قسمت کشش نمونه، میزان تغییر طول میلگرد بعد از آزمایش مشخص می شود.

در آزمایش کشش میلگرد، استحکام کششی و بالابردن طول بعد از شکست و همچنین تنش تسلیم آن مشخص خواهد شد. این موارد  ذکر شده بر اساس استاندارد DIN1045 تعیین شده اند.

میلگردهایی که در حالت سرد مورد تایید قرار می‌گیرند، دوباره باید تست می‌شوند.

این میلگردها ابتدا در دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد حرارت داده شده، سپس با استفاده از دمای اتاق یعنی ۱۵ الی ۳۵ درجه سانتیگراد به طور طبیعی سرد می شوند.

تست خستگی میلگرد:

آزمون خستگی برای آزمایش میلگرد هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قبل ها در بتن خم شده اند. میلگرد ها معمولاً طی تنش مشخصی می شکنند، اما ممکن است میلگردی که مورد برسی قرار گرفته باشد، هنگام بروز تنش‌های واقعی از خود مقاومت و پایداری لازم را نشان ندهد. به همین علت، امکان دارد میلگرد مورد نظر طی چندین ماه استفاده، دیگر مقاومتی در برابر شکست شدن نداشته باشد.

به این  شکست، شکست خستگی می گویند. در مراحل اولیه تنش های جهشی ممکن است دانه های ریز تشکیل دهنده میلگرد دچار لغزش شوند و سست شوند، ولی کماکان در برابر شکست از خود مقاومت نشان دهند، اما در صورتی که این تنش ادامه پیدا کند، در بدنه میلگرد ترک های ریز ایجاد شده و رفته رفته این ترک ها بزرگتر و عمیق تر می شوند و در نهایت میلگرد می شکند.

از آزمایش خستگی میلگرد برای میلگرد هایی استفاده می‌ شود، که قبلا در بتن خم شده باشند. قطعاتی که در معرض تنش های گوناگونی قرار دارند، باید بر اساس معیارهای خستگی طراحی و برسی شوند. معیار خستگی یعنی این که قطعه مورد نظر در برابر وارد شدن نیروهای مشخص، چه تعداد مقاومت و پایداری از خود نشان می دهد. انواع آزمایش های خستگی را میتوان نام برد:

  •  تست خستگی تحت کشش فشار
  •  تست میله چرخان
  •  تست با میله ارتعاشی
  •  تست با میله ارتعاشی

آزمایش خمش در میلگرد:

آزمایش خمش میلگرد به دو شکل خمش سرد و خمش مجدد انجام میگیرد. آزمایش خمش سرد را بر روی میلگرد هایی که دارای حداقل قطر ۲۵۰ میلی متر هستند، به انجام می رسانند. این میلگردها باید به طور مستقیم از خط تولید به دست بیایند ونباید هیچگونه عملیات مکانیکی بر روی آن ها اعمال نشده باشد. این آزمایش باید تحت استاندارد ملی ایران و در شرایط آزمایشگاهی بسیار خوب انجام شود.

اما در آزمایش خمش مجدد  در میلگرد، نمونه های میلگرد را تا ۹۰ درجه خم می کنند. بعد از آن، میلگرد را طی ۳۰ دقیقه تا دمای ۱۰۰ درجه سیلسیوس حرارت می دهند.

پس از آن به میلگرد فرصتی می دهند تا سرد شود و به دمای محیط برسد. بعد از آن با نیروهای پیوسته و یکنواخت، دمای میلگرد را به ۲۰ درجه سیلسیوس بر می گردانند.

زمانی میلگرد از نظر هر کدام از آزمایش های خمش قابل قبول محسوب می شود که پس از خمش، هیچگونه شکاف، شکستگی یا سایر عیوب در آن ایجاد نشود.

آزمایش جوش پذیری  در میلگرد

در ابتدا به جوش پذیری همه میلگردها پرداخته می شود. میزان جوش پذیری میلگرد توسط میزان کربن آن مشخص می شود. فولاد با کربن کمتر از ۰٫۵۱  درصد ، قابلیت جوشکاری قابل قبولی دارد. با افزایش میزان کربن، میزان جوش پذیری میلگرد کاهش می یابد پس میزان کربن با جوش ذیری رابطه عکس است.

اما چرا به جوشکاری در میلگرد ها نیاز است : در ادامه به بررسی انواع جوشکاری و تست میلگرد پرداخته می شود. بلوک هایی با طول زیاد، که طولشان بیشتر از حد معمول بوده، برای اتصال آرماتور و میلگرد به قسمت های فولادی دیگر، تعمیرات در ساختمان های با اسکلت بتنی، و صرفه اقتصادی، از علتی است که باعث می شود در میلگرد ها از جوشکاری استفاده کرد.

همچنین به دلیل افزایش استحکام آرماتور و پایداری از جوشکاری استفاده می کنند. در برخی شرایط ویژه نیز جوشکاری بایستی صورت گیرد. جوشکاری فولاد ضد زنگ در محیط با پتانسیل بسیاربالای خوردگی  خود صورت می گیرد.

در صورتی که نسبت به جوش میلگرد ها تردید وجود داشته باشد، بایستی در مجاورت منطقه جوش آزمون کشش و یا خمش صورت می گیرد. اگر شکست و یا گسیختگی در کنار جوش نباشد، جوشکاری مطلوبی رخ نمی دهد. در غیر این صورت  تست مورد قبول نیست.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – آزمایشگاه محلی

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود آزمایشگاه محلی با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود -مطالعات راهسازی – آزمایشگاه محلی – بهسازی خاک -مطالعات ژئوتکنیک – نمونه برداری

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.