نیلینگ - انواع تونل - خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

نیلینگ

( شرکت خاک آزما کاوش ) نیلینگ : یکی از کارهایی است که می توان به عنوان سازه نگهبان برای جلوگیری از ریزش دیواره  گودبرداری از آن استفاده کرد.

همانطور که می دانید روش های متفاوتی برای مهارسازی و نگه داشتن دیواره ی گودبرداری از جمله انکراژ، اجرای شمع، سپر کوبی، سازه نگهبان خرپایی وغیر وجود دارد که در این مقاله به بررسی کامل نیلینگ از جمله معرفی نیلینگ، مراحل اجرای آن، و همچنین مزایا آن را برای شما توضیح می دهم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

مفهوم نیلینگ

نام دیگر نیلینگ روش دوخت به پشت است، این کار شباهت زیادی با روش مهارسازی (انکراژ) دارد. از سه دهه ی پیش ازعملیات نیلینگ استفاده می شده .

در این روش حفاری را به صورت بخش به بخش و از بالا به پایین گود اجرا می کنیم. در هر بخش به کمک دستگاه های حفاری ویژه چاهک های افقی و مایل در بدنه دیواره گود حفر می کنیم، سپس درون این چاهک ها کابل های پیش تنیدگی قرار می دهیم و با تزریق بتن در انتهای چاهک، این کابل ها را کاملا در خاک ثابت ومهار می نماییم.

سپس کابل های مزبور را به کمک جک های ویژه ای بیرون می کشیم و انتهای برون آمده کابل را بر روی سطح جداره گود ثابت می کنیم.

آنگاه به درون چاهک های ذکر شده، بتن تزریق می کنیم. پس از سخت شدن بتن و کسب مقاومت  و استحکام کافی آن کابل ها را از جک جدا می کنیم.

این کار باعث می شود که نیروی پیش تنیدگی موجود درداخل کابل خاک را فشرده سازد و درنتیجه خاک فشرده تر و متراکم تر شده و رانش ناشی از آن  تا حد بالای کاهش می یابد و در عین حال کل نیروی رانش خاک در جداره گود به خاک های داخل بدنه  خاک در جداره گود به خاک های داخل بدنه دیواره منتقل میشود و خاک بدنه انتهایی به عنوان سازه نگهبان عمل کرده است و رانش خاک بدنه مجاور جداره را تحمل می کند.

عمق گودبرداری در هر مرحله بستگی به نوع خاک و فاصله بین چاهک ها دارد و معمولا دربین حدود ۲ تا ۳ متر است.

یک شبکه که روی آن شاتکریت می شود و دارای ضخامت نازک می باشد و با هدف جلوگیری از فرسایش سطحی خاک و همچنین به وجود آمدن یک سطح متناسب برای ساخت و ساز اجرا میشود. در واقع هدف اصلی این دیواره ها افزایش بازدهی کارایی خاک و انتقال بهتر نیروها به المان های مسلح می باشد.

مراحل کامل اجرای نیلینگ (میخکوبی)

۱. حفاری و گودبرداری بخش موردنظر

در این بخش تا عمقی که خاک بتواند برای مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پایدارو ثابت باقی بماند، گودبرداری را انجام می دهیم، که بستگی به مدل خاک و مشخصات مکانیکی حدودا بین ۱ تا ۲ متر می باشد.نکته مهم این است که عرض گودبرداری هم باید به اندازه ای باشد که ماشین آلات و تجهیزات اجرای نیلینگ به راحتی بتوانند در محل مناسب قرار بگیرند و عملیات پایدارسازی و ثبات را انجام دهند

۲. حفاری چاهک ها با دستگاه مخصوص خود

بعد از استقرار دستگاه مخصوص در جای مناسب خود  چاهک های افقی یا مایل در دیواره ها با فواصل معین حفاری می کنیم که قطر این چاهک ها چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متراست . اندازه ی دقیق قطر و عمق این چاهک ها بر اساس مشخصات مکانیکی و فیزیکی خاک تعیین می شوند.

۳. جای گذاری میلگرد و تزریق دوغاب به آن

بعد از حفاری چاهک ها، برای پیوستگی و استحکام بین خاک و میلگرد (یا کابل) لازم است که دوغابی را تزریق کنیم تا کاملا اطراف میلگردها را بپوشاند تا از خوردگی و زنگ زدگی میلگرد جلوگیری کند.

برای اینکه دوغاب در بین میلگرد و خاک کناره ی چاهک (کاور) به طور کامل قرار بگیرد باید در طول میلگرد، قطعاتی (اسپیسر) بین میلگرد و دیواره ی داخلی قرارآن دهیم. همچنین در این مرحله نیاز هست که نوارهای زهکش ژئوکامپوزیت را اجرا کنید.

همچنین در پایان عملیات تزریق دوغاب، برای جلوگیری از فرسایش وزنگ زدگی و همچنین برای حفظ یکپارچگی میخ های انتهایی، باید سطح دیواره را با استفاده از یک لایه مش (تشکیل شده از میلگرد های طولی و عرضی) شاتکریت یا بتن پاشی کنیم.

۴. اجرای روکش موقت

بعد از تزریق دوغاب و نصب زهکش ها در این مرحله یک روکش موقت شامل اجرا شاتکریت، مهره شش گوش، پلیت باربر و واشر انجام می شود.

۵. اجرای لیفت های بعدی تا مرحله نهایی (تکرار به همین صورت)

۶. انجام روکش دائم و تکمیل دستور زهکشی

فواید استفاده از نیلینگ 

استفاده از نیلینگ مزیت های بسیاری در پایدارسازی دارد که عبارت اند از:

  • برای فضاهای کوچک بسیار ایده آل است و مقدار نفوذ به زمین های همسایه بسیار کمتر از روش انکراژ می باشد؛ بنابراین مسئولیت حقوقی کمتری دارد.
  • تنوع بالا و انعطاف پذیری بسیار زیادی دارد.
  • برای دیوارهای با ارتفاع بیش از ۴ متر مناسب تر و اقتصادی تر از شمع کوبی است.
  • موانع ترافیکی وآلودگی صوتی کمتری ایجاد می کند.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی – خاک آزما کاوش، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – آزمایشگاه محلی

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود آزمایشگاه محلی با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود -مطالعات راهسازی – آزمایشگاه محلی – بهسازی خاک -مطالعات ژئوتکنیک – خاک آزما کاوش

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.