پی سازی - انواع تونل - خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک -

پی سازی (پی ساختمان یا فونداسیون)

(شرکت خاک آزما  کاوش) یک مقدار در میان دانشجویان و مهندسین عمران تحقیق کردیم و متوجه شدیم که در مورد پی ساختمان ویا فونداسیون سوال های اغلب پرسیده میشود.

برای مثال  برخی ها به دنبال اطلاعاتی برای پی ساختمان یک طبقه هستند.حتی مشاهده شد که بسیاری از عزیزان به دنبال هزینه پی ساختمان فلزی و یا بتنی میگردند.

به همین علت دراین مقاله سعی کردیم تا در مورد این موضوع اطلاعات کامل و جامعی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه مقاله به مبحث پی سازی میپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

پی سازی

در یک جمله میتوان گفت پی ساختمان و یا فونداسیون بخشی از ساختمان است که نیرو را به خاک مجاور خود کاملا منتقل میکند.

پی ساختمان یا فونداسیون بخشی از ساختمان است که وظیفه انتقال نیرو از ستون ها به زمین و خاک اطرافش را بر عهده دارند اما میتوان وظیفه ی پی را در ۴ مورد  زیر بیان کرد:

    1. ساختمان بیش از حد معمول نشست نکند.
    2. مقادیر نشست در نقاط  متفاوت ساختمان مختلف نباشد.
    3. بر اثر بار وارد شده از سمت ساختمان در خاک زیر ساختمان شکست ایجاد نگردد.
    4. از واژگونی ساختمان در برابر انواع نیروهای جانبی جلوگیری نماید.

بر اساس نوع  و مدل ساختمان و کاربری آن و میزان نیروهای وارده، بافت لایه هاو نوع خاک زمین و شرایط آب و هوایی منطقه نیز :میتوان تیپ و ابعاد شالوده را انتخاب و کاملا مشخص نمود.عمق ، طول و عرض پی‌ها به وزن ساختمان، تعداد طبقات و جنس خاک محل بستگی دارد.

انواع پی ساختمان و فونداسیون ها :

پی‌ها را نسبت به نوع مصالح و عمق قرارگیری و سیستم های ساخت آن می توان به ۳ دسته کلی تقسیم کرد : گروه اول حاوی انواع فونداسیون از نظر نوع مصالح آن مثل  پی‌های سنگی ، آجری ، شفته ای ، بتنی ، گروه دوم حاوی انواع فونداسیون از نظر سیستم ساخت آن مانند : پی‌های تکی یا منفرد ، نواری ، گسترده ، فونداسیون مشترک و شالوده های های کلاف شده می باشند .

دسته بندی بندی براساس نوع مصالح:

  • پی  ساختمان سنگی :

این نوع از فنداسیون از سنگ های طبیعی و در مناطقی که سنگ ارزان کاملا  در دست رس باشد ساخته می شود سنگی که در برای این گونه پی ها انتخاب می گردد باید سالم و محکم ( نپوسیده ) بوده و از انواع سنگ های لاشه شکسته باشند سنگ های قلوهای به دلیل  صیقلی و مدور بودن آن برای بی سازی مناسب نمی باشد زیرا حالت های ناپایدار به فنداسیون می دهد .

  • پی ساختمان آجری :

از پی‌های آجری در زمانی استفاده می کنند که ساختمان کوچک و باروارده نیز کم باشد در ضمن از پی های سنگی نیز به دلیل گرانی و کمیابی سنگ نتوان استفاده کرد این فونداسیون نیز مثل پی‌های سنگی بایستی دارای ریشه ای به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از طرفین دیوار روی آن باشد برای این منظور است که عرض پی کنی نیز ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر از عرض دیوار بیشتر باشند این مقدار اضافه عرض همچنین عمل آجر چینی در درون پی ساختمان را آسان تر می نماید زیرا زاویه پخش بار در پی عالی آجری در حدود ۶۰ درجه می باشد برای صرفه جویی در مصرف آجر بهتر است آن را به شکل های پلکانی در آورد .

  • پی ساختمان شفته ای :

ساده ترین وبهترین در عین حال ابتدایی ترین پی سازی برای ساختمان کوچک ۲ یا ۳ طبقه آجری است . شفته خمیری است از ترکیب خاک ، آب ، شن و گردآهک که در هر متر مکعب خاک آن بن ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلو گرم آهک به کار می رود .

گاهی نیز بنابر لزوم مقداری پاره سنگ نیز به آن می افزایند .

طریقه شفته ریزی بدین شکل است که شفته را در پی ریخته و پس از آنکه شفته به حدود ۲۰ یا ۳۰ سانتی متر رسید آن را در یک سطح افقی هموار می کنند و یک روز آن را به شکل خود می گذارند . تا آبش در اثر تبخیر یا جذب آن کاهش باید ( اصطلاحا دونم شود ) سپس آن را با وزنه ی سنگینی ( تخماق ) می کوبند تا کاملا نسبت به ان متراکم گردد . مجددا به همان ارتفاع شفته ریزی انجام گرفته و تا پر شدن پی همچنان نیز ادامه می یابد .

  • پی بتنی :

بتن را می توان یکی از بهترین و مستحکم ترین سنگ های مصنوعی دانست . هر گاه  پی هایی که با بتون ساخته می شود ، بهترین پی در کارهای ساختمان به شمار می آیند .

امروزه پیشنهاد می شود . که پی کلیه ی ساختمانها را با بتون مسلح بسازند به ویژه در مناطق زلزله خیزی نظیر شهر های جنوب خراسان ، دامنه های سلسله ی جبال البرز ، قزوین حتی برای ساختمان سبک و یک طبقه نیز پی های بتونی از نوع نواری آن بسیار مطلوب خواهد بود .

زاویه ی پخش بار در پی های بتنی میان ۳۰ تا ۴۵ درجه می باشد . هرگاه می توان این گونه پی ها را پلکانی یا به صورت هرم ناقص ( سومل ) ساخت و از مصرف اضافی بتن ها نیز صرفه جویی نمود .

پی سازی با بتن بدین شکل انجام می گیرد که ابتدا کف پی را به اندازه تقریبی ۱۰ سانتی متر بتن کم سیمان با نام مکر می ریزند .

که سطح خاک و بتن اصلی را از هم  دیگر جدا کرده و همچنین سطح پی را جهت بتن ریزی اصلی ترازو متناسب نمایند . سپس روی بتن  داخل پی را با تخته  به خوبی قالب بندی می کنند و پس از آماده شدن قالب بتن ساخته شده را درون  قالب ریخته و خوب می کوبند ویبرا تور ( لرزاننده ) به آن را ارزش می دهند.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – شرکت خاک

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – آزمایشگاه محلی

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید – آزمایشگاه خاک در کرج

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.