گود برداری - مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی - آزمایشات spt

گود برداری بهمراه مراحل گودبرداری

گود برداری:

گود برداری قسمت  مهمی از هر نوع عملیات ساخت و ساز می باشد.

در این نوع فرایند ابزارها و روش های متفاوتی برای ایجاد گودی مورد نظر، که پایه ساختمان در آن ساخته می شود، مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل کار حاوی پیمایش زمین، فهمیدن خط مرکزی و ترسیمات گودبرداری، منتقل کردن نقشه روی زمین، برداشتن خاک و بیرون ریختن خاک های اضافه می گردد.

در ادامه مقاله به مبحث گود برداری میپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

گودبرداری چیست؟

به انواع فرایند برداشت خاک، سنگ، و مواد طبیعی دیگر و ایجاد یک گودی نیز اطلاق می شود که پروژه ساختمانی در آن انجام می شود.

فرقی ندارد هدف احداث چه پروژه ای داشته باشید. چه یک ساختمان تجاری یا مسکونی باشد، چه راه، پل، یا نصب لوله ها و خطوط زیرزمینی دیگر، زمین باید مورد بررسی و آماده سازی قرار بگیرند.

تا اطمینان به وجود بیاید که پی محکمی را برای ساختمان ها ایجاد می شود. گودبرداری بخشی مهمی از هر پروژه ساختمانی می باشد.

در این نوع فرایند از ابزارها و روش های متفاوتی برای برداشتن خاک، سنگ، و مواد دیگر استفاده می شود.

هدف از این فرایند آماده سازی محدوده برای انجام عملیات های ساخت و ساز است. شرکت های متفاوت ساختمانی و پیمانکاران متفاوت از روش های مختلفی برای این کار استفاده می کنند. روش کار بستگی زیادی به مواد مورد استفاده و هدف های پروژه دارد.

مراحل گودبرداری:

فرایند گودبرداری با نمونه برداری و بررسی کیفیت های خاک محدوده پروژه ساختمانی را شروع می شود.

سپس طراحی خطوط مرکزی یا چارچوب کلی ساختمان روی زمین انجام می گیرد .

سپس طراحی آن انجام می گردد که در آن طول، عرض، و عمق گودبرداری کامل مشخص می شود. سپس حداکثر چهار نقطه و حداقل دو نقطه از خاک برای بررسی سطح مورد انتخاب قرار می گیرند.

بعد با استفاده از پودر های گچ خطوط روی زمین کشیده می شود.

سپس خاک اضافی را برداشته می شود. فاصله کم تر از  یک متر از خاک های برداشته با گودی لازم است.

چرا که در صورت بارش باران امکان بازگشت خاک به محدوده نیز وجود دارد.

سپس طراحی محدوده مطابق با نقشه را انجام می شود. در حالتی که خاک اطراف سست باشد باید از ابزارهای کاملا مناسب جهت نگهداری خاک سست استفاده شوند.

سپس ساخت های چاه فاضلاب یا تونل های به هم پیوسته اگر لازم باشد را انجام می شود. در آخر اطراف ساختمان برای رعایت ایمنی باید بسته شوند.

طراحی خط مرکزی یا خط شبکه:

طراحی خط مرکزی با استفاده از اعداد و حروف روی خاک انجام می گردد. با استفاده از این طراحی خطوط کلی ساختمان ها مشخص می شود. خطوط به شکلی طراحی می شوند که خط دقیقا روی نقطه گودبرداری و سطح زمین قرار می گیرند.

طراحی گودبرداری:

طراحی گودبرداری سه عامل را به خوبی  مشخص می کند: طول، عرض، و عمق گودبرداری. خط ها در این نوع طراحی با استفاده از خطوط نقطه نقطه انجام می گردد.

محدوده کارهای گودبرداری:

کارهای اصلی و مهم و عمده که باید قبل، در حین، و بعد از این عملیات انجام شوند حاوی موارد پایین می شود:

  • مشخص کردن گوشه ها و نقاط معیار آن
  • پیمایش در سطح خاک
  • گودبرداری تا رسیدن به عمق مورد نظرآن
  • تقویت خاک های سست
  • مشخص کردن محدوده آخر
  • ساخت چاه یا تاسیسات زیر زمینی در هنگام لزوم
  • مشخص کردن محدوده ساختمان
  • ساخت دیوار حائل و سازه های نگهبان

رویه کاری گودبرداری

قدم نخست و آغازین پاک کردن زمین و سطحی که قرار است گودبرداری شود از بوته ها، گیاهان و علف ها می باشد. سپس فرایند طراحی نیز شروع می شود.

در این فرایند خطوط گودبرداری و خط مرکزی آن، پیش از عملیات روی خاک کشیده می شوند.

سپس با توجه به این طراحی و نقاط معیاری که مشخص می شوند، عملیات انجام می گردد. بسته به اندازه و نوع پروژه نیز ممکن است عملیات به شکل دستی و یا با استفاده از انواع ماشین آلات انجام گیرد.

در این مرحله خاک برداشته شده یا از کارگاه خارج شده و یا اطراف گود باقی می ماند. سپس محدوده مطابق طراحی پوشانده می گردد.

بررسی های کیفی برای عمل گودبرداری:

بررسی های کیفی که در این فرایند باید انجام شوند حاوی موارد زیر می شود:

  • ثبت سطح خاک ابتدایی و بررسی اندازه نهایی
  • کنار گذاشتن موادی که برای پر کردن در ساختمان های مناسب نیستند
  • انبار کردن انواع مواد مناسب برای پر کردن، تا دوباره کاری ایجاد نگردد
  • تایید طبقه بندی خاک از سمت مقامات اجرایی
  • پوشاندن کف و جداره های گودبرداری با توجه به خط مرکزی
  • معیارهای ایمنی و  ضروری

انواع مختلف گودبرداری بر اساس مواد:

گودبرداری در خاک سطحی:

همان طور که از نام آن نیز مشخص است، گودبرداری به این روش درگیر حذف و برداشتن بالاترین سطح پوسته زمین می گردد. این روش گودبرداری گیاهان، خاک، و هر ماده دیگری که ممکن است زمین را برای تحمل بارهای ساختمانی نامناسب سازد انجام می گردد.

گودبرداری سنگ و صخره:

از این روش برای سطوح کاملا صاف مانند سطوح سنگی استفاده می شود. این نوع از گودبرداری از همه انواع دیگر آن چالش و سختی بیشتری بر می انگیزد. دلیل این موضوع این است که این فرایند بدون استفاده از دستگاه ها و تجهیزات خاص امکان پذیر و ممکن نیست.

گودبرداری گِل:

گل، یعنی ترکیب خاک و آب، یکی از مواد آزارنده در حین ساخت و ساز می باشد که لازم است کاملا برداشته شود. هنگامی که این مواد برداشته شوند از اصطلاح گودبرداری گل استفاده می گردد. ممکن است گل به جایی دیگرنیز  منتقل شود یا بیرون گذاشته شود تا کامل خشک شود.

گودبرداری زمین:

برای ساخت پی ساختمان یا پل لازم است لایه های مختلفی را از زمین برداشته شود. این فرایند حاوی برداشتن خاک، برداشتن لایه زیر خاک سطحی، با هدف انجام ساخت و ساز است.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – آزمایشگاه محلی

درباره ی:گود برداری

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.