کانال -انواع تونل - خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

کانال (Channel) های طبیعی

کانال ( یا به انگلیسی: Channel) در علم جغرافیای طبیعی به نوعی از زمین‌چهراطلاق  می‌شود که دربرگیرنده مسیر و پهنه آبی نسبتاً کم‌عمق و تا حدودی باریک است و اکثرا به رود، دلتا ویا  تنگه  نیز محدود می‌گردد. کانال‌ها نیز ممکن می باشد طبیعی یا دست ساخت انسان‌ نیز باشد.

معمولاً یک کانال جغرافیایی با ویژگی‌های متنوعی مثل بستر و کناره آن شناخته و معرفی می‌شود. در ادامه مقاله به مبحث کانال میپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

کانال‌های طبیعی درعلم جغرفیایی

کانال‌های طبیعی بر اثر فرایندهای مختلف رودخانه‌ای  و زمین پدید می‌آیند و در همه سطح های زمین می‌توان آن‌ها را نیز پیدا کرد.

اکثریت این نوع از  کانال‌ها توسط جریان های آب و بر اثر یک چرخه آب شکل گرفته‌اند و پدید آمدند ولی دیگر فرایندهای جریانی مثل جریان گدازه نیز قادرو توانایی تشکیل آن ها را نیز دارد. کانال‌ها همچنین ممکن است بر اثر انواع جریان‌های عمیق‌تر نیز در بین آب‌سنگ، سد ساحلی، خلیج یا هر پهنه دیگر آبی کم‌عمق دیگری نیز پدید آیند. رود کلمبیا در ایالت‌های واشینگتن و اورگن در ایالات متحده امریکا مثالی از این کانال‌هاست که در آستوریا، اورگن به اقیانوس آرام نیز می‌ریزد.

زمین‌ چهر (یا به انگلیسی: Landform) :

در علوم زمین‌شناسی  و جغرافیا مجموعهٔ از خصوصیات فیزیکی قابل تشخیص و شکل‌های ویژه و یا به شکل یا اشکال کاملا طبیعی سطح زمین نیز گفته می‌شود، مثل دشت‌ها، دره‌ها، فلات‌ها، کوه‌ها و پدیده‌هایی که در سطح و روی زمین ایجاد میشوند و عوامل درونی یا بیرونی در ایجاد آن نقش داشته و دارند و ظاهر آن بیانر پدیده آن است.

زمین‌چهر در زیرشاخه‌های علوم زمین مثل علم زمین‌شناسی و زمین‌ریخت‌شناسی، واحدی جغرافیایی است که به صورت گسترده بر پایهٔ و اساس شکل سطح و محلش در چشم‌انداز تعریف و معرفی می‌شود، و به عنوان قسمتی از زمین و بدین‌روی عنصری از توپوگرافی نیز به‌ شمار می‌رود.

عناصر زمین‌چهر همچنین حاوی چشم‌اندازهای دریایی و ویژگی‌های پهنه‌های آبی مانند خلیج‌ها، شبه‌جزیره‌ها، دریاها و به همین ترتیب، حاوی ویژگی‌های عوارض زیرآبی مانند رشته‌کوه‌ها و آتش‌فشان‌های زیر آب، و حوضه‌های اقیانوسی بزرگ نیز می‌شود.

آبراهه یا کانال (یا به به انگلیسی: Canal) یا تُرعه، راه آبی مصنوعی است که توسط انسان ها  حفر می‌شود و با کانال های طبیعی متفاوت است

انواع

آبراهه‌ها به دو دستهٔ کلی گروه بندی می‌شوند:

  • قنات‌ها یا راه‌آب‌ها که برای عبور آب ها ایجاد می‌شوند.
  • راه‌های آبی نیز که برای عبور انواع کشتی‌ها و وسایل های نقلیهٔ آبی نیز ایجاد می‌شوند و اکثر  به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها یا اقیانوس‌ها نیز منتهی می‌شوند.

انواع مختلف کانال‌های مصنوعی:

برخی از انوع مخلتف کانال‌ها، بخشی از یک راه آبی موجود در زمین هستند. این مسئله هنگامی رخ می‌دهد که یک رودخانه کاملا کانال بندی شده باشد: این کار با استفاده از انواع ماشین آلات وسعت دهنده و عمیق‌کننده انجام می‌پذیرد. طول این کانال‌های مصنوعی معمولاً بیش از حد درنع کانال‌های طبیعی می باشد.

در کانال‌های کوچک، قایق‌های باریک و باربرهای کوچک توانایی و قابلیت حرکت را دارند؛ با این حال کانال‌های عظیمی نیز برای عبور انواع  مختلف کشتی‌های بزرگ و ورود آن‌ها به اقیانوس‌ها نیز ایجاد شده‌است.

کانال‌های باستانی در سال های گذشته :

قدیمی‌ترین نوع کانال‌های شناخته شده در جهان ، قنات‌ها و کانال‌های آبیاری می باشند که ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در میان‌رودان  نیز ساخته شده‌اند. تمدن در دره سند، واقع در کشور پاکستان کنونی و حدود شمال هندوستان نیز ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به سیستم‌های آبیاری و حدود نسبتاً پیشرفته و مخازن های ذخیره‌سازی دست یافته بود.

در چین باستان نیز در حد فاصل سال‌های ۴۸۱الی ۲۲۱قبل از میلاد کانال‌های بسیار بزرگی برا حمل و نقل آبی نیز ایجاد شده بود. یکی از طولانی‌ترین و قوی ترین این نوع کانال‌ها، کانال هونگ گو (Hong Gou) به معنی و مفهوم «کانال های غازهای وحشی» بود که ایالت‌های «سونگ»، «ژانگ»، «چن»، «کایی»، «کایو» و «وی» را به یکدیگر وصل می‌کرد.

در حال حاضر نیز کانال بزرگ چین همچنان طولانی‌ترین کانال در جهان به حساب می‌آید  به همه معرفی میشو. این کانال حدود مشخص ۱، ۷۹۴ کیلومتر (۱، ۱۱۵ مایل) طول دارد و برای حمل امپراتور یانگ گوانگ (yang goung) میان دو نطقه پکن و هانگ ژوا (hangzhou) ساخته شده بود است .

کار ساخت این کانال در سال ۶۰۵ میلادی شروع و در سال حدود ۶۰۹ میلادی نیز پایان یافت؛ هرچند بخش عمده‌ای از این کانال، با بازسازی در کانال های قدیمی تری که در این محل نیز وجود داشت کاملا تکمیل شد.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – آزمایشگاه محلی

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.