مطالعات راهسازی انواع تونل - خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

مطالعات راهسازی و قدرت زیرسازی

مطالعات راهسازی:

اولین جاده های رومی سنگفرش بود که در شمال آفریقا و اروپا برای عملیات نظامی ساخته شد . تکنیک‌های راه‌سازی به تدریج با مطالعه ترافیک جاده ، ضخامت سنگ ، تراز جاده‌ها و شیب‌های شیب بهبود یافتند و برای استفاده از سنگ‌هایی که در طرحی منظم و فشرده قرار می‌گرفتند و با سنگ‌های کوچک‌تر برای تولید یک لایه جامد پوشانده می‌شدند، توسعه یافتند. در ادامه مقاله به مبحث مطالعات راهسازی میپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند:

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

مطالعات راهسازی

جاده های مدرن معمولاً با استفاده از آسفالت و یا بتن ساخته می شوند.

به طور کلی، ساخت جاده ها شامل سه فرآیند است:

  • راه اندازی .
  • کارهای خاکی .
  • سنگفرش سازی .

تنظیم

این کار با توجه به ابعاد مشخص شده در نقشه های چیدمان انجام می شود .

روشی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد ، روش تخته پروفایل است . مجموعه ای از تخته ها که سطح دقیق ۱ متر بالاتر از سطح ساخت و ساز تکمیل شده را نشان می دهند در فواصل زمانی در امتداد خط پیشنهادی جاده قرار می گیرند.

برای کنترل سطوح حفاری شده بین این تخته های پروفیل از یک تخته پروفیل با ارتفاع ثابت به نام مسافر استفاده می شود . با قرار دادن مسافر در خط دید بین دو تخته سطح ، می توان مشاهده کرد که آیا گودبرداری در سطوح صحیح انجام شده است یا خیر .

سطح هر تخته پروفیل با استفاده از سطح خطی کنترل می شود که یک تراز کوچک است که از یک نخ نایلونی آویزان شده است . عملگر خط رشته را به سمت بالا یا پایین حرکت می دهد تا زمانی که حباب در مرکز قرار گیرد.

اتصالات ، سر چکش ها، محل های چرخش و منحنی های متقاطع را می توان به روشی مشابه قرار داد.

کارهای خاکی

عملیات خاکی شامل برداشتن خاک سطحی ، همراه با هر گونه پوشش گیاهی، قبل از خراش دادن و درجه بندی منطقه تا سطح سازند نهایی است .

این کار معمولاً با استفاده از بیل تراکتور ، گریدر یا بولدوزر انجام می شود . در زیر سطح سازند ، خاک به عنوان ” زیر لایه ” شناخته می شود. ضروری است که استحکام زیرسازی قبل از شروع عملیات خاکی آزمایش شود .

بیشتر کارهای خاکی با برش و پر کردن تشکیل می‌شوند و نوع ماده « پر » نه تنها از نظر خواص فیزیکی ، بلکه در شرایطی که در آن قرار است استفاده شود و روش‌های تراکم باید در نظر گرفته شود.

بسته به کیفیت آن ، خاک زیرین تراکم پذیر ممکن است حذف یا تثبیت شود. اگر هزینه حفاری کامل یا جزئی از زیر خاک غیراقتصادی باشد و احتمالاً منجر به یکپارچگی شود ، ممکن است از فتیله های شنی یا زهکش های ماسه استفاده شود.

فتیله های شنی گمانه های پر از ماسه در زیر خاکریز جاده هستند که با کاهش طولی که آب باید در مسیر زهکشی طی کند، پایداری بیشتری به خاک می دهد. ، بنابراین فشار آب را از بین می برد . زهکش های شن و ماسه در کنار جاده برای رهگیری آب های زیرزمینی استفاده می شود .

زهکشی زیرزمینی باید برای مقابله با تراوش از طریق سنگفرشها و لبه ها ، از زمین های مرتفع و در نتیجه بالا و پایین رفتن فصلی سطح آب فراهم شود .

قدرت زیرسازی

ضخامت لازم روسازی با مقاومت زیرسازی تعیین می شود ، به همین دلیل مطلوب است که زیرسازی تا حد امکان مستحکم شود.

با استفاده از تکنیک های زیر می توان به استحکام زیرین دست یافت:

  • حذف مواد ضعیف در قلمه ها و جایگزینی با پرکننده انتخاب شده .
  • متراکم کردن بستر تا یک چگالی خشک بالا .
  • تامین زهکشی زیر خاکی کافی
  • روش های تثبیت خاک مانند استفاده از سیمان ، مواد قیری یا مواد شیمیایی.

با افزایش رطوبت ، استحکام زیر لایه کاهش می‌یابد ، بنابراین اگر بخواهیم برای مدت زمان طولانی در معرض آن قرار بگیریم، ممکن است محافظت لازم باشد. پوشش محافظ می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ورقه پلاستیکی متوسط ​​با دور ۳۰۰ میلی متر .
  • چسب قیری با روکش شنی پاشیده شده است .

سنگفرش سازی

بعد از آماده شدن زیرسازی و نصب سرویس های زهکشی یا دفنی ، می توان عملیات روسازی را شروع کرد. سنگفرش می تواند انعطاف پذیر یا صلب باشد. هر نوع مزایا و معایبی دارد که بسته به نیازهای خاص یک پروژه ، یکی بر دیگری انتخاب می شود .

روسازی های صلب معمولا هزینه های نگهداری کمتر ، عمر طراحی طولانی تر و مقاومت خمشی بالاتری دارند . اما روسازی های منعطف معمولاً هزینه ساخت کمتری دارند و توانایی بهتری در انبساط و انقباض با دما دارند و بنابراین نیازی به درز انبساط ندارند .

سنگفرش انعطاف پذیر

روسازی انعطاف پذیر شامل موادی است که به صورت لایه ای مستقیماً بر روی بستری که بارهای ترافیکی روی آن توزیع می شود، اعمال می شود. برای جلوگیری از تغییر شکل دائمی و در نتیجه یک سطح جاری ناهموار، ضخامت لایه‌های جداگانه باید قابلیت توزیع چنین بارهایی را داشته باشد .

 زیرپایه با زیرپایه در بالای آن فشرده شده است . در بالای آن سطحی قرار می گیرد که از لایه پایه و دوره پوشیدن تشکیل شده است .

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – آزمایشگاه محلی

درباره ی:مطالعات راهسازی

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.