بهسازی خاک در صنعت ساختمان - آزمایشات قیر - مطالعات راهسازی - مطالعات مکانیک خاک - مطالعات ژئوتکنیک

بهسازی خاک در صنعت ساختمان

بهسازی خاک در صنعت ساختمان

در طول ساخت و ساز، مهندسان با انواع مختلفی از خاک ها مواجه می شوند. برخی از آنها محکم بسته بندی شده و جمع و جور هستند در حالی که برخی دیگر شل هستند. برای اطمینان از کیفیت ساخت و ساز، اصلاح خاک باید انجام شود.

بنابراین، اصلاح خاک چیست؟ در این پست یاد خواهید گرفت که اصلاح خاک چیست و چگونه می توان خاک را در صنعت ساختمان اصلاح کرد. در ادامه مقاله به مبحث بهسازی خاک در صنعت ساختمان میپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

چرا بهبود خاک مهم است

بهسازی خاک فرآیندی است که در آن خاک در یک سایت بهبود می یابد تا چشم انداز تحویل به موقع و ایمن پروژه افزایش یابد.

اصلاح خاک در صنعت ساختمان سازی به دلیل موارد زیر بسیار مهم است.

  • تراکم و سفتی خاک را افزایش می دهد. از این رو، از روانگرایی که می تواند به سازه های اطراف مناطق حساس به زلزله آسیب برساند، جلوگیری می کند.
  • بهسازی خاک از نشست بیش از حد زمین های احیا شده در زمانی که برای جاده ها، پل ها، فرودگاه ها و سایر اهداف ساخت و ساز استفاده می شود، جلوگیری می کند.
  • آلاینده ها را در خاک لایروبی تثبیت می کند تا اثرات زیست محیطی را کاهش داده و در نتیجه از بین ببرد.
  • بهبود خاک می تواند مقاومت برشی خاک را بهبود بخشد. از این رو مانع از شکست لغزش ها و افزایش ظرفیت باربری خاک می شود.

تکنیک های بهسازی خاک

گزینه های زیادی برای اصلاح خاک وجود دارد. با این حال، هر تکنیک از نظر زمان، کارایی و هزینه، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

بیایید تکنیک های بهبود خاک با رتبه برتر را بررسی کنیم.

۱٫ شمع های فشرده سازی

شمع های تراکم شامل الوار یا بتن پیش تنیده است که به صورت شبکه ای نصب می شود و عموماً تا عمق ۶۰ فوت رانده می شود. نصب شمع های متراکم هم به تراکم و هم تقویت خاک کمک می کند.

۲٫ ژئوتکستایل

نصب ژئوتکستایل یک راه موثر برای بهبود خاک است. از ژئوتکستایل های خاصی می توان برای تثبیت خاکریزها و همچنین بهبود ظرفیت باربری پی های خاک نرم در پروژه های دریایی استفاده کرد.

مهندسان از ژئوسنتتیک ها در طول ساخت و ساز استفاده می کنند تا با جلوگیری از شکست زیرزمینی و کاهش نشست پی زیرزمینی، ایمنی را افزایش دهند.

۳٫ نصب و راه اندازی تخلیه عمودی پیش ساخته

نوارهای پلاستیکی پیچیده شده با فیلتر ژئوتکستایل پیش ساخته با کانال های قالب گیری زمانی که با سایر تکنیک های بهبود خاک ترکیب شوند می توانند موثرتر باشند.

در صورت کاهش خطرات روانگرایی که باید قابلیت زهکشی خاک افزایش یابد، ایده آل است.

این تکنیک شامل نصب زهکشی شن، شن یا مواد مصنوعی است. زهکش های شن و ماسه معمولاً به صورت عمودی نصب می شوند در حالی که زهکش های فتیله ای مصنوعی را می توان در زوایای مختلف نصب کرد.

اگر آب منفذی داخل خاک بتواند آزادانه تخلیه شود، تجمع فشار آب منفذی اضافی کاهش می یابد.

۴٫ اختلاط خاک سیمان

روش اختلاط خاک سیمان در مکان هایی که زیر خاک نرم تهدیدی جدی برای ساخت و سازهای دریایی است بسیار مؤثر است.

به این روش اختلاط عمیق سیمان، اختلاط خاک، اختلاط مارپیچ، اختلاط چرخشی یا ستون/شمع های خاک-سیمان نیز گفته می شود.

روش اختلاط عمیق سیمان اغلب برای پی سازی موارد زیر استفاده می شود:

  • موج شکن ها، روکش ها و اسکله ها
  • تقویت لرزه ای سازه های دریایی
  • پایه‌های جاده‌ها ، راه‌آهن‌ها، پایه‌های پل، مخازن، ساختمان‌ها و دایک‌های رودخانه
  • اقدامات متقابل برای مایع سازی

۵٫ روش های تراکم

در مقایسه با سایر روش های اصلاح خاک، روش های تراکم زمان کمتری می برد.

آ. تراکم دینامیک

چگالش در تراکم دینامیکی با انداختن وزن سنگین بتن یا فولاد به صورت شبکه ای از ارتفاع ۳۰ فوت تا ۱۰۰ فوت انجام می شود.

تراکم دینامیکی یک روش اقتصادی برای بهبود خاک برای کاهش خطرات روانگرایی فراهم می کند. کارشناسان مایع سازی موضعی را در زیر نقطه ریزش انجام می دهند تا تراکم دانه های ماسه آسان تر شود.

تراکم اضافی زمانی رخ می دهد که فشار آب منفذی اضافی ناشی از بارگذاری دینامیکی از بین برود. این فرآیند تا حدودی تهاجمی است زیرا سطح خاک ممکن است به تراکم کم عمق با افزودن پر دانه ای به دنبال تراکم دینامیکی نیاز داشته باشد.

ب ویبروفلوتاسیون

همانطور که از نام آن پیداست، ارتعاش فلوتاسیون شامل استفاده از یک کاوشگر ارتعاشی است که می تواند تا عمق ۱۰۰ فوت در خاک دانه ای نفوذ کند.

در نتیجه ارتعاشات کاوشگر، ساختار دانه فرو می ریزد و در نتیجه خاک اطراف پروب را متراکم می کند. ویبروفلوت در یک الگوی شبکه ای بالا و پایین می رود تا منطقه ای از خاک بالقوه مایع پذیر را تصفیه کند.

آ. تراکم دینامیک

ستون های سنگی را می توان با روش ارتعاش فلوتاسیون یا روش فرانکی ساخت. هنگامی که ویبروفلوتاسیون با یک پس‌ پر شن در زمین ترکیب می‌شود ، منجر به تشکیل ستون‌های سنگی می‌شود.

این فرآیند فقط یک وسیله موثر برای زهکشی نیست. مقدار تراکم را افزایش می دهد و همچنین درجه بیشتری از تقویت را فراهم می کند. در روش فرانکی ، یک پوشش فولادی و یک چکش قطره ای معرفی شده است.

محفظه فولادی به داخل خاک رانده می شود و شن از بالا پر می شود و با چکش قطره ای به عنوان پوشش فولادی متوالی خارج می شود.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – آزمایشگاه محلی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود آزمایشگاه محلی با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود -مطالعات راهسازی – آزمایشگاه محلی – بهسازی خاک -مطالعات ژئوتکنیک

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.