آزمایشگاه محلی ، آزمایش خاک - انواع تونل - خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

مکانیک خاک

مکانیک خاک:

اولین مطالعه علمی مکانیک خاک توسط فیزیکدان فرانسوی انجام شدچارلز آگوستین دو کولمب ، که نظریه فشار زمین را در سال ۱۷۷۳ منتشر کرد.

رانکین در سال ۱۸۵۷ هنوز ابزارهای اولیه ای هستند که برای تعیین کمیت استفاده می شوندتنش های زمین این نظریه ها در قرن بیستم اصلاح شده اند تا تأثیر آن را در نظر بگیرندانسجام ، یک ویژگی اخیراً کشف شده در خاک ها است که باعث می شود آنها تحت تنش تا حدودی متفاوت از آنچه رانکین و کولمب پیش بینی کرده بودند، رفتار کنند. در ادامه مقاله به مبحث مکانیک خاک میپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

علم مکانیک خاک چیست؟

خاک یک مجموعه طبیعی از ذرات معدنی است که گاهی اوقات شامل ترکیبات آلی نیز می شود. دارای فازهای جامد، مایع و گاز است.

اینکه چگونه خاک یک سایت معین، تنش های وارده بر آن توسط وزن سازه ها را تحمل می کند، یا اینکه چگونه به حرکت در جریان ساخت و ساز پاسخ می دهد، به شش ویژگی بستگی دارد:آزمایشگاه محلی ، انواع تونل - خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

اصطکاک داخلی (مقاومت یک توده خاک در برابر لغزش، رابطه معکوس با میزان رطوبت خاک و در نتیجه در ماسه و شن بیشتر از رس) و انسجام (جاذب مولکولی بین ذرات خاک، در خاک رس بسیار بیشتر از ماسه یا سیلت) که هر دوی آنها تمایل خاک به برش یا لغزش در امتداد صفحات را کاهش می دهند.

تراکم پذیری (درجه ای که خاک ممکن است با روش های مختلف از جمله کوبیدن و ارتعاش متراکم تر شود و در نتیجه بتواند بارهای بیشتری را تحمل کند).

خاصیت ارتجاعی (توانایی خاک برای انبساط مجدد پس از فشرده شدن)؛نفوذپذیری (درجه ای که خاک جریان آب را هدایت می کند). ومویینگی (درجه ای که آب از سطح ایستابی معمولی به سمت بالا کشیده می شود).

دقت بررسی های خاک در یک سایت مشخص به اندازه پروژه ای که باید انجام شود بستگی دارد. بررسی بصری سطح ممکن است در برخی موارد کافی باشد . ویژگی های خاک معمولاً به صورت عمودی (با عمق) سریعتر از افقی تغییر می کند.

تکنیک های معاینه زیرسطحی شامل حفر ترانشه، حفاری (برای آزمایش مقاومت و همچنین به دست آوردن نمونه) و پمپاژ مواد زیرسطحی به سطح با آب است.

آزمایش لرزه ای (اندازه گیری سرعت انتقال امواج ضربه ای تولید شده توسط مواد منفجره از طریق زمین) و اندازه گیری مقاومت الکتریکی خاک نیز اطلاعات مفیدی را در ارزیابی خاک به دست می دهد.

اندازه دانه و خواص پلاستیک نمونه های گرفته شده از محل در آزمایشگاه اندازه گیری می شود. گهگاه دادهبه دست آمده از مطالعات قبلی بر روی خاک های نزدیک به سایت مفید است.

پایه ها برای انتقال وزن یک سازه به زمین در زیر و اطراف آن طراحی شده اند. توزیع تنش که به درستی با خصوصیات خاک مطابقت نداشته باشد ممکن است از طریق برش خاک یا ته نشین شدن ناهموار منجر به شکست ساختاری شود.

 پایه های گسترش ممکن است یکی از این دو باشدپایه های پهن (ساخته شده با پایه های عریض که مستقیماً زیر تیرها یا دیوارهای باربر قرار می گیرند)،حصیر (شامل دال هایی، معمولاً از بتن مسلح ، که زیربنای کل منطقه یک ساختمان است)، یا انواع شناور.

بنابراین، پس از تکمیل ساختمان، خاک زیر آن همان وزنی را که قبل از شروع حفاری تحمل می کرد، تحمل می کند . شالوده های عمیق ممکن استشمع های باربر انتهایی (که تمام وزنی را که بر روی آنها وارد می شود، از ساختمان بالا تا سنگ بستری که بر روی آن قرار گرفته اند، به انتها منتقل می کند).

شمع های اصطکاکی (که مقداری از فشار وارد شده بر آنها را از طریق اصطکاک یا چسبندگی در امتداد سطحی که طرف های شمع با خاک تلاقی می کنند به خاک اطراف خود منتقل می کند) یاکیسون ها (شمع های بسیار بزرگ که در محل حفاری ریخته می شوند، به جای پیش ساخته و غرق شده).

شیب ها در جای خود باقی می مانند زیرا کشش گرانش به سمت پایین با نیروهای انسجام و اصطکاک بین ذرات مقابله می شود.

 تغییرات مختلف ممکن است تعادل بین این نیروها را بر هم بزند و تشدید شودیک اسلاید؛ به طور خاص، افزایش مقدار آب تحمل شده در خاک یک شیب ممکن است انسجام و اصطکاک را به شدت کاهش دهد.

پایداری شیب‌ها به‌گونه‌ای درجه‌بندی می‌شود که ۱٫۰ نشان‌دهنده نیروهای دقیقاً متعادل، ۲٫۰ نشان‌دهنده این است که نیروهای پایداری دو برابر نیروهایی هستند که به سمت حرکت می‌روند، و غیره.

شیبی با خوانش کمتر از ۱٫۰ در حال فروپاشی است. کناره‌های سدها، بریدگی‌های بزرگراه‌ها و بریدگی‌های راه‌آهن با استانداردهای خاصی از پایداری طراحی شده‌اند که با این مقیاس اندازه‌گیری می‌شوند.

پایداری ممکن است با تخلیه، تسطیح گرادیان، فشرده سازی یا تقویت شیب با تزریق سیمان افزایش یابد. که درساخت سد از یک هسته غیرقابل نفوذ برای جلوگیری از نشت بیش از حد آب برای کاهش پایداری استفاده می شود ، در حالی که شیب ها از مواد نفوذپذیر تشکیل شده است که وزن آب را در طول سد بافر می کند.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

مهندسین مشاور خاک آزما کاوش ایرانیان
البرز
کرج – رجائی شهر – بلوار انقلاب – پلاک ۱۰

دفتر مرکزی: تهران ، بزرگراه شهید ستاری، خیابان ۲۰متری گلستان شرقی، پلاک ۳۳

شماره تماس: ۰۲۶۳۴۴۷۵۲۱۷

شماره تماس: ۰۹۱۲۳۵۳۳۹۷۴

 شماره تماس: ۰۲۶۳۴۴۰۲۶-۳۴۴۷۵۲۱۷
khakazmakavosh@gmail.com

شنبه – پنجشنبه ۸٫۰۰ – ۱۸٫۰۰

درباره ی:مکانیک خاک

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.