کاربرد مطالعات راهسازی - آزمایشگاه محلی - آزمایشات اسفالت - مطالعات مکانیک خاک - خدمات شرکت خاک آزما کاوش -

بررسی نتایج آزمایش آسفالت

افراد در بسیاری از موقعیت‌ها، از آژانس/صاحبان بزرگراه‌ها، تا کسانی که در مشاغلی که پارکینگ خود را آسفالت می‌کنند، به گزارش‌های آزمایش آسفالت برای کسب اطلاعات در مورد کیفیت موادی که خریداری کرده‌اند نگاه می‌کنند.

گاهی اوقات مالک آزمایش خود را انجام می دهد یا برای اطمینان از دریافت محصول با کیفیت (به نام تضمین کیفیت یا QA) آزمایش می کند. گاهی اوقات پیمانکار آسفالت آزمایشات خود را برای اطمینان از ارائه محصول با کیفیت (به نام کنترل کیفیت یا QC) انجام می دهد.

برخی از گزارش‌های آزمایشی چیزی مانند «موفق شدن» یا «شکست» را برای چند تست پایه می‌گویند. برخی دیگر حاوی تمام داده های خام، محاسبات و تحمل های مجاز برای آزمایش های متعدد هستند. در ادامه مقاله به مبحث بررسی نتایج آزمایش آسفالت میپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

بررسی نتایج آزمایش آسفالت

برخی از افراد متخصص هستند که می توانند با یک نگاه به یک گزارش متوجه شوند که مشکل دقیقا چیست، چگونه باید آن را برطرف کرد و چگونه بر عملکرد طولانی مدت آسفالت تأثیر می گذارد. دیگران ممکن است به سادگی امیدوار به موفقیت در نتایج آزمایش باشند، و در مورد اقداماتی که باید انجام دهند، در صورت وجود، زمانی که یک گزارش نشان می دهد که یک آزمون خاص مطابق با الزامات ناموفق است، دچار مشکل شوند.

اگر یک گزارش تست نشان دهد که یک یا چند نمونه از نتایج آزمون خارج از حد مجاز بوده است، باید چند سوال ضروری پرسیده شود. آیا نتایج معقول است؟ این چه معنایی می تواند برای طول عمر پیاده رو داشته باشد؟ چگونه باید به شکست پرداخت؟

یکی از مؤلفه های ضروری یک برنامه کیفیت موفق این است که نمونه ها باید در اسرع وقت، ترجیحاً در همان روز یا روز بعد، تهیه، آزمایش، گزارش و در اسرع وقت ارسال شوند. این به نفع مالک یا پیمانکار نیست که مجموعه ای از نتایج آزمایش را دریافت کنند تا پس از اتمام پروژه، بایگانی کنند. گزارش های به موقع به اپراتور کارخانه اجازه می دهد تا هرگونه تغییر لازم را برای بازگرداندن مواد به مشخصات انجام دهد و در نتیجه روسازی آسفالتی با کیفیت بالا ارائه دهد.

نوع گزارشی که نه تنها شامل نتایج، بلکه وزن‌ها و اندازه‌گیری‌های خامی است که برای محاسبه نتایج استفاده شده است، به گزارش‌هایی ترجیح داده می‌شود که یا یک قبولی / شکست یا به سادگی یک عدد گزارش می‌دهند. اگر مالکی داده‌های خام را دریافت نکرده است، باید از آن درخواست شود تا ارزیابی کامل نتایج آزمایش را فعال کند. آزمایش هایی که اغلب به عنوان یک نیاز کیفی در مخلوط آسفالت سست مشخص می شوند عبارتند از:

» درجه بندی کل ترکیبی

» محتوای کلاسور (Pb)

» حفره های هوای قالب گیری شده در آزمایشگاه (Pa)

درجه بندی

هدف از نیاز به درجه‌ بندی در نمونه‌های مزرعه کمک به اطمینان از این است که کارخانه آسفالت از همان سنگدانه‌هایی که در طراحی مخلوط آسفالت گزارش شده، به همان نسبت استفاده می‌کند. درجه بندی تمام سنگدانه ها که با هم مخلوط شده اند، به علاوه محتوای کلاسور طراحی، فرمول مخلوط کار (JMF) نامیده می شود. JMF باید تلورانس های مجاز در درجه بندی داشته باشد، معمولاً در مرتبه ۷ ± درصد برای سنگدانه های با اندازه ۴٫۷۵ میلی متر و بزرگتر، به طور متناسب به حدود ۲ ± درصد برای سنگدانه های با اندازه ۰٫۰۷۵ میلی متر کاهش می یابد.

بررسی های ساده در مورد امکان سنجی اعداد عبارتند از:

» تعیین کنید که نتایج برای ترکیبی با اندازه یکسان با طرح باشد. نتایج اغلب به عنوان “% عبور” گزارش می شود. در این مورد، JMF به طور معمول (اما نه همیشه) ۱۰۰ درصد از حداکثر اندازه کل مخلوط عبور می کند. اگر نمونه میدانی کمتر از ۱۰۰ درصد عبور از غربال را نشان دهد که JMF 100 درصد عبور را نشان دهد، نمونه مزرعه درشت تر از طرح مخلوط است.

اگر نمونه مزرعه ۱۰۰ درصد عبور از غربال را نشان دهد که JMF کمتر از ۱۰۰ درصد عبور را نشان دهد، نمونه مزرعه ریزتر از طرح مخلوط است. ممکن است، اما بسیار نادر، یک ترکیب در حداکثر اندازه کل شکست بخورد. در این صورت، بازبین باید تأیید کند که ترکیب صحیح نمونه برداری شده است.

» اگر نتایج بر اساس درصد عبور باشد (بیشتر چنین هستند)، بزرگی هر الک باید با کوچکتر شدن اندازه غربال کاهش یابد.

اگر نتایج بر اساس درصد تجمعی حفظ شده باشد، اندازه هر غربال باید با کوچکتر شدن اندازه غربال افزایش یابد. درصد تجمعی حفظ شده افزایش می‌یابد، اما درصد باقی‌مانده فردی ممکن است از یک غربال به غربال دیگر بالا و/یا پایین بیاید.

هنگام مقایسه نتایج QC و QA از نمونه های تقسیم شده، تعیین کنید که آیا نتایج با دقت چند آزمایشگاهی قابل قبولی است یا خیر. اگر نمونه‌ها در زمان‌ها یا مکان‌های مختلف گرفته شده‌اند، استفاده از بیانیه‌های دقیق چند آزمایشگاهی AASHTO قابل استفاده نیست.

اکثر روش‌های تست شامل یک جدول است که هم شامل بیانیه‌های دقیق یک اپراتور است (حداکثر نتایج زمانی که تکنسین یکسان مواد مشابه را دوباره آزمایش می‌کند باید متفاوت باشد) و هم بیانیه‌های دقیق چند آزمایشگاهی (میزان حداکثر نتایج زمانی که دو آزمایشگاه مختلف یکسان را آزمایش می‌کنند باید متفاوت باشد. مواد).

 این عبارات تفاوت بین دو نتیجه آزمایش را نشان می دهد که اگر دو آزمایش بر روی موادی از یک جامعه (یا در این مورد، نمونه مشابه) انجام شود، تنها پنج درصد احتمال دارد که از آن فراتر رود. انتظار عادی این است که تفاوت بین دو نتیجه در یک نمونه تقسیم شده به طور قابل توجهی کمتر از حداکثر محدوده قابل قبول باشد.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

مهندسین مشاور خاک آزما کاوش ایرانیان
البرز
کرج – رجائی شهر – بلوار انقلاب – پلاک ۱۰

دفتر مرکزی: تهران ، بزرگراه شهید ستاری، خیابان ۲۰متری گلستان شرقی، پلاک ۳۳

شماره تماس: ۰۲۶۳۴۴۷۵۲۱۷

شماره تماس: ۰۹۱۲۳۵۳۳۹۷۴

 شماره تماس: ۰۲۶۳۴۴۰۲۶-۳۴۴۷۵۲۱۷
khakazmakavosh@gmail.com

شنبه – پنجشنبه ۸٫۰۰ – ۱۸٫۰۰

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.