حفره گودال -گمانه

حفره گودال

گودال های آزمایشی حفره هایی هستند که قبل از ساخت و ساز حفر می شوند تا از مناسب بودن شرایط زمین برای پروژه های ساختمانی اطمینان حاصل شود.

عمق این گودال‌های آزمایشی به طور متوسط ​​بین ۳ تا ۱۵ فوت است و به مهندسان ژئوتکنیک این فرصت را می‌دهد تا ترکیب خاک را قبل از شکستن رسمی ارزیابی کنند. استفاده از گودال آزمایشی یک راه عالی برای جلوگیری از مشکلات و صرفه جویی در هزینه ها است.در ادامه مقاله به مبحث حفره گودال میپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

چرا از حفره گودال استفاده کنیم؟ 

چاله های آزمایشی (یا ترانشه ها) می توانند مقرون به صرفه تر از گمانه ها باشند، اما نمی توانند به همان عمق برسند.

گودال آزمایشی به عنوان یک روش مقرون به صرفه و سریع برای به دست آوردن درک اساسی از مشخصات خاک در سراسر یک سایت استفاده می شود . آنها امکان بررسی سریع شرایط زمین در هر دو سطح افقی و عمودی را به عنوان پیشروی گودال و نمایان شدن چهره فراهم می کنند.

مزیت گودال های آزمایشی در مقایسه با حفاری ضربه ای با کابل سبک یا نمونه برداری از پنجره، سرعت نسبی انجام کار است.

گودال‌های آزمایشی می‌توانند مؤثر باشند زیرا اجازه می‌دهند حجم زیادی از زمین در محل بازرسی شود و همچنین می‌توان نمونه‌هایی برای آزمایش‌های ژئوتکنیکی و آلودگی برداشت.

گودال‌های آزمایشی در صورتی می‌توانند مفید باشند که زمین پایدار باشد و بتواند به‌طور موقت بدون پشتیبانی بایستد. اما در صورت وجود آب، استفاده از چاله‌های آزمایشی توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است کناره‌های دیوار ناپایدار باشند. نقطه ضعف گودال‌های آزمایشی سطح آشفتگی سطح و احتمال ریزش دیوار است.

حفره گودال  برای چه مواردی استفاده می شود؟

چاله های آزمایشی برای تعیین شرایط زمین به عنوان بخشی از بررسی سایت استفاده می شود. حفره آزمایشی، نمونه‌های مختلف (اعم از دست‌نخورده و آشفته) را امکان‌پذیر می‌سازد و روش‌های نمونه‌گیری مختلف را تسهیل می‌کند، این روش‌ها ممکن است شامل آزمایش‌های آلودگی، آزمایش‌های برشی پره‌ها، آزمایش‌های نفوذ/نفوذ و آزمایش CBR (مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده) باشد.

مزایای یک گودال آزمایشی چیست؟

حفر یک گودال آزمایشی در زمین خود به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا مکان توسعه می تواند از ساخت و سازهای آینده پشتیبانی کند یا خیر. یک گودال آزمایشی می تواند نشان دهد:

  • آلودگی خاک
  • سازه های مدفون
  • شرایط خاک نامناسب
  • محل جدول آب
  • پایداری دیوار جانبی
  • نشت آب زیرزمینی
  • چالش های بالقوه در ساختار پروژه

بزرگترین مزیت یک گودال آزمایشی صرفه جویی در هزینه است . بیل‌های مکانیکی بسیار ارزان‌تر از کار حفاری هستند، و پیدا کردن هر یک از مسائل بالا در زمانی که به خوبی وارد یک پروژه شده‌اید، می‌تواند باعث تاخیرهای زمانی بزرگ و هزینه‌های اضافی شود، در حالی که هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

نحوه حفر گودال های آزمایشی

چندین گودال آزمایشی را می توان در کمتر از یک روز حفر کرد، اغلب با خدمه محدود، به همین دلیل است که خدمات ژئوتکنیک مرکزی از این روش به عنوان بهترین روش در صورت امکان استفاده می کند. نکات ما را در مورد نحوه حفر گودال های آزمایشی دنبال کنید – اما لطفاً – قبل از حفاری، ما را به سایت بفرستید تا بتوانیم اقدامات انجام شده را ببینیم. هنگام انجام کار، ترجمه زیادی در خاک وجود دارد – نه فقط نتیجه سوراخ باز در زمین!

  • مکان مناسب را انتخاب کنید : سعی کنید چندین گودال آزمایشی را در سراسر ملک خود حفر کنید تا سطح مقطع خوبی از شرایط به دست آورید.
  • مکان‌های شهری : به سنترال ژئوتک اجازه می‌دهد تا مکان‌های تاسیسات خصوصی و عمومی را ترتیب و هماهنگ کند تا به حداقل رساندن خطر آسیب رساندن به خطوط زیرزمینی کمک کند.
  • در صورت لزوم فراتر از عمق فونداسیون حفاری کنید : یک گودال آزمایشی باید حداقل چند فوت عمیق‌تر از فونداسیون ساخت‌وساز آینده باشد. بسیاری از گودال‌های آزمایشی به طور متوسط ​​در عمق دوازده فوتی قرار دارند، زیرا در صورت نیاز به گودال‌های آزمایشی عمیق‌تر، تجهیزات بسیار بزرگ‌تر (و گران‌تر) می‌شوند.
  • خاک آزمایش : هرگز بدون استفاده از پایه در جای خود وارد گودال آزمایشی نشوید. از خاک حفر شده برای آزمایش آرایش آن و بررسی بصری نگرانی های آلودگی استفاده کنید.
  • گودال را دوباره پر کنید : پس از جمع آوری نمونه ها، منطقه را پر کنید و شرایط را مستند کنید.

تفاوت بین چاله و گودال چیست؟

چاله معمولاً یک ویژگی نسبتاً کوچک است که در اثر خرابی مصالح سنگفرش ایجاد می شود که معمولاً با جاده ها، پارکینگ ها و فرودگاه ها مرتبط است.

در مناطق سردتر کشور، چاله‌ها در اواخر زمستان و بهار به دلیل آسیب‌های ناشی از یخ زدگی و برفک‌زدایی به روسازی‌ها فراوان‌تر می‌شوند. اما مراقب اصطلاحات بین‌المللی باشید: غارنوردان بریتانیایی از غارها به عنوان چاله یاد می‌کنند و کاوش در غار را «چاله کردن» می‌نامند.

نوع دیگری از چاله نیز وجود دارد. بخش‌هایی از کانادا و مرکز ایالات متحده توسط منطقه‌ای از تالاب‌ها به نام چاله‌های چمنزاری پوشیده شده‌اند  که با عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی دوران پلیستوسن در حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش تشکیل شده‌اند.

 تالاب‌ها در جایی شکل می‌گیرند که آب در فرورفتگی‌های کوچکی در منظره‌ای که توسط تالارهای یخبندان با نفوذپذیری کم در زیر آن انباشته شده است، تشکیل شده‌اند. چاله های دشت ویژگی فروریختگی نیستند.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.