طراحی و پایداری شیب باز گودال - مطالعات راهسازی - مطالعات ژئوتکنیک - مطالعات مکانیک خاک - طراحی گود - شماره تماس: ۰۹۱۲۳۵۳۳۹۷۴

طراحی و پایداری شیب باز گودال

در مفهوم استخراج یک کانسار، عملیات معدنی باید به منظور به حداکثر رساندن بهره وری برنامه ریزی و سازماندهی شود. مسائل پایداری شیب به طور مستقیم بر بهره وری تأثیر می گذارد.

به همین دلایل است که باید با تخصص نظری و فنی به آنها پرداخت و برای تحقق یک معدن سطحی باید ۳ فرآیند اساسی در نظر گرفته شود. در ادامه مقاله به مبحث طراحی و پایداری شیب باز گودال میپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

طراحی و پایداری شیب باز گودال

اولین مورد کنترل زمین است. دومی برنامه ریزی معدن من و سومی طراحی شیب روباز است.

 کنترل زمین، ما به روشی اشاره می کنیم تا به عنوان یک سطح قابل قبول، تمام خطراتی را که با اشکال مختلف ناپایداری زمین در داخل گودال روباز مرتبط است، ذکر کنیم. فرآیند برنامه ریزی معدن شامل مطالعات مهندسی بسیار بیشتری از جمله توسعه، ساخت و ساز، بهره برداری از سایت معدن است. در این مرحله است که طرح‌ های شیب باز وارد می‌شوند.

طراحی شیب هدف اصلی را ایجاد یک طراحی ایمن و اقتصادی برای نیمکت‌ها، رمپ‌ها، بین رمپ‌ها، دیوارهای گودال و مقیاس کلی شیب دارد. فرآیند توانایی شیب شامل تجزیه و تحلیل پایداری شیب برای سنگ دست نخورده، توده سنگ، و همچنین مواد زائد یا فاسد شده است. سه سوال مهم وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

اول، رفتار ماده ای است که در آن قرار است حفاری کنیم تا معدن.

سؤال دوم این است که چگونه تأثیر آب سطحی یا زیرزمینی را در نظر می گیریم یا تأثیر مخربی را که آب بر پایداری شیب می گذارد چگونه در نظر می گیریم.

و سوال سوم مربوط به زمان است. اگر یک بی ثباتی شناسایی شده باشد، چقدر طول می کشد تا شکست اتفاق بیفتد؟ به منظور یافتن بهترین پاسخ برای این سوالات، فرمول استانداردی برای طراحی شیب روباز در چند دهه اخیر ارائه شده است.

مدل ژئوتکنیک

مدل ژئوتکنیکی شامل درک خوبی از تنظیمات زمین شناسی منطقه ای است که گودال روباز قرار است استخراج شود و تعریف زمین شناسی مناسبی از موادی که در حفاری گودال نقش دارند.

این اطلاعات باید در مورد نهشته و سنگ زباله احاطه شده باشد. نکته دوم مدل ژئوتکنیکی، توصیف کامل ساختار توده سنگی در منطقه است که شامل توصیف سازه‌های توده سنگ، به صورت چین‌خوردگی در مقیاس معدن، و اتصالات یا ناپیوستگی‌ها در مقیاس نیمکتی است. سومین جنبه مدل ژئوتکنیکی، دقیق ترین تعریف از ویژگی های مصالحی است که در آن شیب قرار است حفاری شود.

استحکام توده سنگ، رفتار توده سنگ و هرگونه تغییر احتمالی در زمان باید در نظر گرفته شود.

اثر فعالیت معدن و عملیات معدن بر رفتار توده سنگ نیز باید در نظر گرفته شود.

همانطور که قبلاً گفتیم، در نظر گرفتن اثرات جریان آب های سطحی و زیرزمینی بر پایداری شیب، و هر گونه فعالیت معدنی که می تواند خواص هیدرولیکی مصالح شیب را تغییر دهد و مداخله ای که بتواند اثر منفی آنها را کاهش دهد، به حساب می آید، نیز باید انجام شود. مورد توجه جدی قرار گرفته است

قبلاً گفته‌ایم که یک پیکربندی روباز باید بهینه شود تا ایمنی، بازیابی کل و بازده مالی را بهبود بخشد.

همه اینها تنها با شناسایی و تجزیه و تحلیل صحیح مکانیسم شکست بالقوه قابل دستیابی است. مکانیسم های شکست باید در مقیاس های مختلف بررسی شود.

 مقیاس شیب حفاری پر، مقیاس بین رمپ، و مقیاس نیمکت. مقیاس شیب کلی به معنی تجزیه و تحلیل ساختار اندازه گیری یا گسل هایی است که پایداری را کنترل می کنند.

مقیاس بین سطح شیب دار به معنای تجزیه و تحلیل پایداری است که توسط عیوب کم استحکام قابل شناسایی در توده سنگ کنترل می شود. مقیاس نیمکتی به نقش مهم اتصالات در پایداری بخش های خاصی از دیوار اشاره دارد.

در مبحث قبل شیب کلی، بین رمپ و نیمکت ها قبلا تعریف شده است. هنگامی که ناپایداری های بالقوه ای که می تواند بر شیب در هر مقیاس تأثیر بگذارد به درستی ارزیابی و تحلیل شد، می توانیم شیب کلی، شیب و عرض نیمکت و شیب بین رمپ را تعیین کنیم.

باید در نظر داشت که حالت شکست بالقوه که محدوده بر اساس آن طراحی خواهد شد، باید بر اساس معیارهای پذیرش خاص و مورد نیاز ارزیابی شود.

این معیارها با الزامات صنعت معدن، الزامات استاندارد، و مقرراتی تعیین می شوند که نیاز به پاسخ به دو سؤال اصلی دارند – شیب در برابر ناپایداری شناسایی شده چگونه عمل می کند؟ و از چه معیارهایی برای تعیین کمیت درجه ناپایداری شیب استفاده کنیم.

پذیرش بر حسب فاکتور ایمنی یا FOS و احتمال شکست یا POF بیان می شود ضریب ایمنی نشان دهنده نسبت بین ظرفیت شیب برای مقاومت در برابر نیروهای محرکه وارد بر آن و خود نیروهای عامل است.

 وقتی ضریب ایمنی برابر یا کمتر از یک باشد، به این معنی است که نیروهای مقاومت برابر یا کمتر از نیروهای عامل هستند و احتمال ناپایداری وجود دارد. احتمال شکست نشان دهنده این احتمال است که ضریب ایمنی یک یا کمتر باشد.

خدمات شرکت خاک آزما کاوش مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ، آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع خدمات مانند: مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود با شرکت خاک آزما کاوش  تماس بگیرید.

اینستاگرام خاک آزما کاوش

مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود – مطالعات ژئوتکنیک ، مطالعات مکانیک خاک ، آزمایشات اسفالت ،آزمایشگاه محلی ، مطالعات راهسازی ، آزمایشات spt ، آزمایشات قیر، حفاری، پایدار سازی گود ، نیلینگ ، بهسازی خاک ، طراحی گود

مهندسین مشاور خاک آزما کاوش ایرانیان
البرز
کرج – رجائی شهر – بلوار انقلاب – پلاک ۱۰

دفتر مرکزی: تهران ، بزرگراه شهید ستاری، خیابان ۲۰متری گلستان شرقی، پلاک ۳۳

شماره تماس: ۰۲۶۳۴۴۷۵۲۱۷

شماره تماس: ۰۹۱۲۳۵۳۳۹۷۴

 شماره تماس: ۰۲۶۳۴۴۰۲۶-۳۴۴۷۵۲۱۷
khakazmakavosh@gmail.com

شنبه – پنجشنبه ۸٫۰۰ – ۱۸٫۰۰

انواع تونل – خاک آزما – ژئوتکنیک – بتن،آسفالت،قیر – آزمایش برش مستقیم – دانه بندی – نمونه برداری – کیسون – آزمایش سه محوری – قیمت ژئوگرید –

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.